Vijf onvergetelijke fietsroutes

Fietsen in de Kop

5 onvergetelijke fietsroutes

Deze regio verken je het best per fiets. Geen grote steden, geen files, prachtige fietspaden en altijd de natuur binnen handbereik. Speciaal voor de lezers van ZOMER in de Achterhoek en Overijssel hebben we vijf routes uitgezet langs de kerken in Noord-West Overijssel. Eén korte en vier langere.

Bekijk de routes

Randje Friesland (46,7 km)

Dit is een fikse dagtocht langs de grens van Friesland en Overijssel. Prachtige dorpen en een adembenemend mooie natuur. We stappen bijvoorbeeld op in Willemsoord, richting Paasloo, Oldemarkt en Ossezijl. Zo komen we aan de rand van de vroegere Zuiderzee, in Kuinre. Geen zee te zien, dus zakken we af naar Blankenham en fietsen via Baarlo en Nederland weer terug naar Willemsoord.

Bekijk de route in Google MapsDownload de route om uit te kunnen printenBekijk foto's van de kerken op deze route

Poldertocht (32,6 km)

De Mastenbroekerpolder zien we van alle kanten. We beginnen in Zwolle en fietsen de polder in. Wat een weidsheid. We passeren het kerkje van Mastenbroek en buigen verderop af naar links, richting IJsselmuiden. Daar steken we de prachtige IJsselbrug over en fietsen hartje Kampen binnen. Genoeg te zien. Maar we moeten verder, gaan de brug weer over en fietsen via Wilsum langs de IJssel terug naar Zwolle.

Waterland (44,3 km)

We beginnen in het mooie Vollenhove. Wat doen we, eerst Blokzijl of eerst de meren? Wij kiezen voor het laatste: via St jansklooster en Belt-Schutsloot naar Wanneperveen. Dan omhoog naar Giethoorn en via de Weerribben naar Blokzijl. Niet te lang blijven hangen. We moeten nog naar Vollenhove, maar dat is een peulenschilletje (5 km).

Weiland- en watertocht (40,9 km)

Deze bijzondere tocht kent twee gezichten. Eerst de weilanden of eerst het water? Nee, we doen het anders en stappen op in Berkum. We fietsen over de Vechtdijk naar Dalfsen, gaan door de weilanden via Ankum naar Hasselt en fietsen langs de IJssel weer terug naar Berkum.

Rondje Zwartewater (19,7 km)

We fietsen van Hasselt over de dijk naar Zwartsluis. Vandaar naar de pont die ons overzet naar Genemuiden. Als we Genemuiden weer uit zijn, fietsen we met een grote bocht door de weilanden terug naar Hasselt. Mooi op tijd terug om Hasselt te bekijken.

Laat een reactie achter

Heeft u een route gereden? Laat dan een berichtje achter en laat ons weten hoe het was. Welke kerk vond u het mooist? Op welke plek heeft u het meest genoten van de natuur? Ook als u een foutje ontdekt heeft in een route, vernemen we dat graag. Alvast bedankt!

Vul het formulier hieronder in

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Het kan zijn dat uw bericht pas zichtbaar wordt in het gastenboek nadat we gecontroleerd hebben of het geen spam-bericht is.
(nog geen berichten)